Klubo istorija

2002m. rugpjūčio 29d. ketvirtadienį 20 val.  suorganizuotas pirmas susitikimas prie „IKI" prekybos centro Gardino 2. Šiame susitikime dalyvavo 4 automobiliai .

2004 metais balandžio 26 d. gavome Lietuvos Respublikos  registravimo pažymėjimą .
Oficialus klubo pavadinimas - Automobilių mėgėjų asociacija „ PONTERUS".

Šiai dienai klube turime 47-nius oficialiai istojusius klubo narius.Klubo siela yra asociacijos prezidentas,valdybos pirmininkas ir aštuoni valdybos nariai.


Pontiac istorija


Kompanija General Motors (GM) ilgą laiką neskyrė didelio dėmesio šeimyninių minivenų gamybai, tuo labiau kad šioje srityje jau viešpatavo Chrysler su savo populiariu modeliu Voyager/Caravan. Norint atkreipti pirkėjų dėmesį buvo reikalingas „revoliucinis“ automobilis.Juo tapo Pontiac Trans Sport, kuris iki šių dienų vilioja naudotų automobilių pirkėjus savo išskirtine forma.
Pontiac Trans Sport buvo pagamintas „Pontiac stiliaus centre“ 1986 m., o po trejų metų GM nustebino pasaulį, pradėdamas serijinę šio miniveno gamybą. Trans Sportas nepakeitė savo ekstravagantiškos išvaizdos, išliko beveik toks pats, kaip ir pristatomas parodose. Buvo pakeistos tik šoninės į viršų atsidarančios durys į slankiojančias. Koncepcinio automobilio priekinių valytuvų ašis, įmontuotas stiklo viršuje, perkėlė į apačią.
Avangardinis, netgi futuristinis modelio dizainas su plastmasiniu kėbulu iš karto pelnė pirkėjų simpatijas ir „sugadino daug kraujo“ tiesioginiams konkurentams – Chrysleriui ir Fordui. Chrysler – pagrindinis GM konkurentas buvo priverstas pradėti Voyager bei jo dvynių Dodge Caravan ir Plymouth Voyager modernizaciją.
Tuo pačiu metu su Trans Sportu paraleliai buvo pradėta gaminti analogiški minivenai Oldsmobile Silhouette (Siluetas) ir Chevrolet Lumina APV. Tarp kitko Chevroletas jau gamino vieną – Luminą sedaną, bet jis su mūsų minimais trynukais neturi nieko bendra, išskyrus šešių cilindrų 3,1L variklį. Pagrindiniu agregatų „donoru“ tapo Pontiac 6000.
Silhouette, Lumina APV ir Trans Sport skiriasi tiktai bamperių forma ir kai kuriais dekoracijos elementais, o šiaip tai beveik vienodi automobiliai. Jeigu, be Transportų, Lietuvoje dar galime pamatyti vieną kitą Luminą, tai Siluetas mūsų keliuose – retenybė.
Europos rinkai buvo gaminama speciali versija su 2,3L 16 vožtuvų benzininiu varikliu ir mechanine penkių laipsnių pavarų dėže. Bet apie šį modelį pakalbėsime vėliau.
Dar vertėtų atkreipti dėmesį į Pontiac Trans Sport automobilio plastikinį kėbulą. Tiksliau sakant, plastikinės yra tik išorinės detalės, o karkasas metalinis. Savaime suprantama, kad miniveno savininkas dėl automobilio korozijos problemų neturės. O ir šio automobilio remontas esant mažai avarijai yra labai paprastas. Reikia tik kruopščiai surinkti gabaliukus ir sulipinti epoksidine derva su vadinamuoju stiklo audiniu.
GM nepardavė Transportų tiek kiek buvo tikėtasi. Sumažėjus pirkėjų skaičiui, 1994 m. automobilis buvo šiek tiek atnaujintas – pakeisti priekiniai žibintai, bamperis, kapotas.


Varikliai

Iš pradžių į Pontiac Trans Sport automobilį buvo montuojamas tik vienas benzininis V formos šešių cilindrų 3,1L (122 AJ) variklis, nuo 1990 m. – ir 3,8L (167 AJ) V6 variklis. Europos rinkai skirti minivenai turi 4 cilindrų 2,3L 16 vožtuvų variklį (147 AJ).


Automatinės greičių dėžės

Kaip ir įprasta tikram amerikiečiui į Transportus montuojamos automatinės greičių dėžės (išskyrus europinius variantus). Į 3,1L minivenus montavo 3 laipsnių hidraulines transmisijas 3T40. Į 3,8L iki 1992 m. keturių laipsnių 4T60, o nuo 1992 m. – elektronika valdomas 4T60E. Visos jos reikalauja ypatingos priežiūros, tad norint be problemų važinėti, alyvą ir filtrą reikia keisti po kiekvienų 20-25 tūkstančių kilometrų.
Visos greičių dėžės turi vieną silpną vietą – ratų diferencialą. Jis įmontuotas į pavarų dėžės korpusą ir tepamas ta pačia alyva, kaip ir pavarų perjungimo mechanizmas. Esant tokioms sąlygoms, diferencialas kur kas greičiau dėvisi. Jį taip pat galima greitai „supjaut“, jeigu ant priekinių ratų uždėsime skirtingo diametro padangas.
Dar vienas pasitaikantis gedimas – alyvos sunkimasis pro priekinį greičių dėžės riebokšlį. Jo pakeitimas brangus, nes pakankamai komplikuotas greičių dėžės demontavimas.


Važiuoklė

Turbūt ne vienas iš mūsų žinome, kad didžioji dalis Amerikos greitkelių yra kur kas prastesni už Vakarų Europos greitkelius. Kanzaso valstijos gilumoje vietomis yra tokių prastų kelių, kad su kai kuriais europiniais automobiliais ilgai nepavažinėsi. Tad Transporto (ir daugelio kitų amerikietiškų automobilių) važiuoklė puikiai tinka važinėti mūsų kelio dangomis.
Pontiac važiuoklė itin minkšta, patvari ir paprastos konstrukcijos. Priekinės spyruoklės, galima sakyti, amžinos, galinės nusilpsta po 80-100 tūkstančių kilometrų, priklausomai nuo to, kokie svoriai buvo vežiojami. Brangiausia priekinės važiuoklės dalis – ratų guoliai. Priežastis ta, kad guolis keičiamas kartu su ABS davikliu ir stebule. Bet tai reikia atlikti pravažiavus 150 tūkstančių kilometrų. Dar brangesnė važiuoklės detalė – galiniai amortizatoriai (Amerikoje vienetas kainuoja 155 dol.). Jie neįprasti tuo, kad, pakrovus automobilį ir susispaudus galinėms spyruoklėms, įsijungia kompresorius ir pradeda pūsti orą į galinius amortizatorius, pakeldamas galinę važiuoklės dalį į pirmykštę padėtį.


Pagrindiniai trūkumai

Viena iš problemų – tai priekinių žibintų šviesos. Žibintai pagaminti pagal amerikietiškus standartus. Palyginus su europiniais automobiliais, Pontiaco šviesos srautas žymiai silpnesnis ir nepakankamas važinėti Lietuvos sąlygomis. Mūsų vairuotojai bando įmontuoti stipresnes lemputes, tačiau perdega saugikliai, o įmontavus galingesnius – svyla laidai.
Eksploatuojant automobilį reikia prižiūrėti, ar lygiai dėvisi priekinių ratų padangos, ir periodiškai patikrinti suvedimo ir išvirtimo kampus, nes jie linkę savaime išsiderinti.
Transportų savininkai skųsdavosi dėl skysčio pralaidumo iš vairo stiprintuvo siurblio (1991-1992 m. gamybos) – patekus į šonines duris vandens, gesdavo elektriniai stiklų pakėlėjai (1993-1994 m. laidos su 2,3l varikliais).


Europinis modelis

Nuo 1993 m. iki 1996 m. Europai buvo pradėtas gaminti keturių cilindrų 2,3L 16 vožtuvų (147 AJ) Pontiac Trans Sportas, su mechanine penkių laipsnių pavarų dėže.
Kaip ir dera europietiškam automobiliui, gale įmontuoti raudoni rūko žibintai, oranžiniai posūkių žibintai, palikta vietos ilgiems valstybiniams numeriams, į priekinius žibintus įmontuoti H4 standarto stiklai (nors šviesos srautas vis tiek liko per silpnas).
Dėl savo išskirtinės formos jis pelnė europiečių simpatijas, ypač belgų ir olandų. Tačiau ilgainiui šis minivenas užsitarnavo blogą vardą dėl itin prasto variklio.
Tad apie variklį. Jis paimtas iš lengvojo automobilio Pontiac Grand Am, yra pats ekonomiškiausias, tačiau garsiai dirba esant aukštiems variklio apsisukimams. Amerikoje gana populiarus, dar montuojamas į Oldsmobille Cutlass ir Oldsmobille Achieva su automatinėmis ir mechaninėmis pavarų dėžėmis. Tačiau padaryta esminė klaida neapskaičiavus, kad Pontiac Trans Sport yra žymiai sunkesnis už lengvuosius automobilius, į kuriuos buvo montuojamas šis variklis (be to, minivenas skirtas 7 keleiviams). Dar reikėtų nepamiršti, kad europiečiai keliaudami prie didelių automobilių linkę kabinti namelį ant ratų. Šis variklis buvo per silpnas ir bijantis didelių apsisukimų, todėl retas Transportas be remonto pajėgdavo nuvažiuoti 200000 km.


Pontiac Trans Sport Lietuvoje

Daugelis alytiškių pamena, kaip 1993 m. Alytaus šaldytuvų gamykla „Snaigė“, turbūt pirmoji Lietuvoje, įsigijo naujutėlaitį Pontiac Trans Sport. Visi su nuostaba žiūrėjo į šį miniveną, kuris tuomet buvo labiau panašus į raketą, o ne į automobilį.
Maždaug po septynerių metų į Lietuvą pradėjo plūsti naudoti Pontiac Trans Sport minivenai iš Vakarų Europos. Lietuviai juos pirko dėl plastmasinio kėbulo, ekonomiško 2,3L variklio, o labiausiai dėl išskirtinės išvaizdos. Nors Amerikoje šie automobiliai savo išvaizda greitai paseno ir 1994 m. buvo atnaujinti, tačiau Lietuvoje šalia kampuotų „pasatų“ ir pabodusių „audinių“ atrodo gana įspūdingai. Pontiacuose nupirktuose Belgijoje arba Olandijoje, dažniausiai būdavo įmontuota dujų įranga. Tačiau Vokietijos ar kitų Vakarų Europos šalių greitkeliuose „užvaikytas“ Pontiac 2,3L variklis į Lietuvą atvykdavo „numirt“. Naujiesiems savininkams visų pirma prasidėdavo problemos su varikliu – susidėvėdavo tepalo siurblio krumpliaratis, skildavo galvutė, pradegdavo vožtuvai (ypač važinėjant su dujomis), išsitampydavo grandinė arba užstrigdavo hidraulinis grandinės įtempėjas, sukeldamas daug problemų ir dar didesnių remonto išlaidų.
Tad po kiek laiko išradingieji lietuvaičiai pradėjo montuoti VW Sharan arba Golf 1,9L dyzelį su penkių laipsnių pavarų dėže. Tačiau atsirado kita problema. Buvo sunku tiksliai atitaikyti reikiamą greičių dėžės ir pusašio kampą. Tad kiek pavažinėjus susidėvėdavo priekinių ratų pusašiai, be to, šis variklis labai brangus. Galų gale surastas optimaliausias variantas – pradėjo į Pontiacą montuoti Opel Vectros 2L 85 kw variklį. Tuomet lieka Pontiaco greičių dėžė ir nebūna problemų su pusašiais. Vienintelis minusas, kad mūsų meistrai dar neišmoko prie Opelio variklio prijungti Pontiaco kondicionieriaus kompresoriaus. Bet tai tik laiko klausimas, nes jau svarstoma kaip įmontuoti Opelio 2L ECOTEC tipo variklį.
Kiti šių minivenų gerbėjai, pasimokę iš savų ar svetimų bėdų, perka Transportus su 3,1L arba 3,8L varikliais. Nors šie varikliai naudoja daugiau kuro negu 2,3L, tačiau su jais žymiai mažiau problemų ir remonto išlaidų. Be to, su automobiliu, turinčiu galingą variklį, daug maloniau važiuoti.


Savininkų klubai

Lietuvaičiams įsigijus Pontiac minivenus, iš karto iškilo problemų: kur gauti atsarginių detalių, kas remontuoja šiuos automobilius, ar kai kurias detales galima pritaikyti iš kitų automobilių ir pan. Transportų savininkai pradėjo vienytis ir konsultuotis. Taip atsirado Pontiac Trans Sport klubai. Pirmąjį klubą 2002 m. Šiauliuose subūrė Valdas Klimas (oficialiai įregistravo 2004.04.26). Vėliau jis atidarė pirmąją Lietuvoje (ir kol kas vienintelę) Pontiac Trans Sport detalių specializuotą parduotuvę.
2003 m. susibūrė klubas Klaipėdoje. Deja, jam trūko narius vienijančio lyderio, kuris organizuotų klubo veiklą.
Trečiasis miestas, kurio gatvėse sutiksime daug Pontiac minivenų, tai Kaunas. Nors kauniečiai mėgsta pasigirti, kad Kaunas yra Kaunas, tačiau kiek beplanuotų, niekaip neįstengia suburti Pontiac Trans Sport savininkų klubo. Tačiau žinant, kad Lietuvoje šių minivenų sparčiai daugėja, tikėkimės, kad ateityje ir kituose miestuose Trans Sport automobilių savininkai pradės burtis į juos vienijančius klubus.


Svarbiausios datos

Apibendrinant Pontiac Trans Sport istoriją būtų galima išskirti pagrindines datas:
1989 m. pradėta gaminti Pontiac Trans Sport. Į automobilius montuojami 3,1L (122 AJ), vėliau 3,8L (167 AJ) šešių cilindrų varikliai.
1992 m. į miniveną su 3,8L varikliu pradėta montuoti elektronika valdoma automatinė greičių dėžė.
1993 m. Europos rinkai pradėta gaminti speciali automobilio versija su 2,3L (147 AJ) varikliu ir mechanine pavarų dėže.
1994 m. automobilis atnaujinamas. Suapvalinami priekiniai žibintai, pakeičiami bamperiai ir kapotas.
1996 m. pradėti gaminti kitos kartos Trans Sport modeliai su geležiniu kėbulu.
1997 m. naujasis modelis pavadintas Pontiac Montana.


Egidijus Juravičius
Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo Spam'o, jums reikia įjungti Javaskriptą, kad matytumėte tai
2005 m.


Pontiac Trans Sport 1989-1996 m. identifikacinis numeris

1 G N D U O 6 D O R T 1 3 9 6 5 9
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

 

1. Kokioje šalyje pagaminta 1 – JAV
2. Gamintojas G – General Motors
3. Automobilio markė H – Oldsmobile MPV, M – Pontiac APV, N – Chevrolet APV
4. Slėgis stabdžių sistemoje D – 5001-6000 lbs
5. Kėbulo tipas ir varantieji ratai U – All Purpose Vehicle, 2WD
6. Krovininė serija O – All Purpose Vehicle
7. Kėbulo tipas 6 – All Purpose Vehicle
8. Variklio tipas D=3,1-V6, L=3.8 –V6
9. Kontrolinis skaičius
10. Pagaminimo metai K=1989, L=1990, M=1991, N=1992, P=1993, R=1994, S=1995, T=1996
11. Gamykla
12-17. Kėbulo serijos numeris


 

Chevrolet Lumina 3.8i (1992-1996)

Bendrieji duomenys Variklis
Gamintojas Chevrolet Komponuotė priekyje, skersai
Modelis Lumina Kuro rušis benzinas 92
Gamybos metai 1992...1996 Maitinimo sistema daugiataškis ipurškimas
Platforma APV Variklio forma, cilindrų sk. V6
Modifikacijos 3.8i Darbinis tūris 3791
Tipas van Suspaudimo laipsnis 9 : 1
Dureliuų skaičius 4 Maksimali galia 128 kW (174 AG) prie 4700 aps/min
Sėdimų vietų skaičius 7 Maksimalus sukimo momentas 305 N·m prie 3200 aps/min
Kėbulo kodas APV Cilindro skersmuo 96.5 mm
Pilnoji masė 1685 kg Stumoklio eiga 86.4 mm
Ilgis 4844 mm Dujų skirstymo mechanizmas OHV
Plotis 1877 mm Vožtuvų skaičius cilindrui 2
Aukštis 1669 mm Bendras vožtuvų skaičius 12
Bazė 2788 mm Pakaba, važiuoklė
Galinė tarpvežė 1560 mm Priekinė pakaba amortizacinis statramstis
Kuro bako talpa 76 ltr. Galinė pakaba spyruoklinė
Kuro sanaudos mišriu režimu 11.8 ltr./100 km Priekiniai stabdžiai diskiniai ventiliuojami
Transmisija Galiniai stabdžiai bugniniai
ABS yra
Ratų pavara priekinė (FWD) Priekinės padangos 205/70 R15 S
Galinės padangos 205/70 R15 S
Vairo stiprintuvas yra

 

Chevrolet Lumina 3.1i (1989-1996)

Bendrieji duomenys Variklis
Gamintojas Chevrolet Komponuotė priekyje, skersai
Modelis Lumina Kuro rušis benzinas 92
Gamybos metai 1989...1996 Maitinimo sistema monoipurškimas
Platforma APV Variklio forma, cilindrų sk. V6
Modifikacijos 3.1i Darbinis turis 3135
Tipas van Suspaudimo laipsnis 8.5 : 1
Durelių skaičius 4 Maksimali galia 89 kW (121 AG) prie 4200 aps/min
Sėdimų vietų skaičius 7 Maksimalus sukimo momentas 237 N·m prie 2200 aps/min
Kebulo kodas APV Cilindro skersmuo 89 mm
Pilnoji masė 1614 kg Stumoklio eiga 84 mm
Ilgis 4844 mm Dujų skirstymo mechanizmas OHV
Plotis 1877 mm Vožtuvų skaičius cilindrui 2
Aukštis 1669 mm Bendras vožtuvų skaičius 12
Bazė 2788 mm Pakaba, važiuoklė
Priekinė tarpvežė 1504 mm Priekinė pakaba amortizacinis statramstis
Galinė tarpvežė 1560 mm Galine pakaba spyruoklinė
Kelio prošvaistė 175 mm Priekiniai stabdžiai diskiniai ventiliuojami
Kuro bako talpa 76 ltr. Galiniai stabdžiai bugniniai
Kuro sanaudos mišriu režimu 11.7 ltr./100 km ABS yra
Transmisija Priekinės padangos 205/70 R15 S
Ratų pavara priekinė (FWD) Galinės padangos 205/70 R15 S
Vairo stiprintuvas yra

Pastaba: 1990-1991m. priekinė ir galinė pakaba skiriasi ,nebuvo montuojama ABS sistema ,priekinės ir galinės padangos 205/70 R14 S